Sabtu, 17 Agustus 2013

SERIUS! - Toshifumi Fujimoto memeluk islam dan berjuang di Syria (7 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Toshifumi Fujimoto, dahulunya beliau adalah seorang pengusaha minyak dan menyukai hobi menangkap gambar berbahaya karana Beliau pernah mengambil gambar ikan yu dalam jarak dekat. Kini seorang warganegara Jepun yg baru memeluk Islam Toshifumi Fujimoto berjuang bersama-sama Mujahidin Syria menentang kekejaman Regim Basyar Al-Assad.


Namun ketika menjadi Muslim, beliau mengelilingi dunia untuk bergabung dengan Mujahidin dimana usianya 45 tahun ini. Awalnya beliau ke Kairo melihat dan mengambil gambar keruntuhan Presiden Hosni Mubarak. Tahun lalu beliau di Yaman menyaksikan peperangan antara Mujahidin dengan tentara AS. Beliau juga pernah ke Afghanistan berjumpa dengan Taliban.

Dan hari ini, beliau berada di tengah-tengah dentuman peluru perang Suriah. Beliau untuk sementara tinggal di Aleppo, kota yang menelan korban Hampir 60.000 jiwa. Sudah dua minggu Fujimoto di sana.



Dari Afghanistan beliau mendarat di Turki, awalnya ragu untuk ke sana kerana beliau tidak boleh bercakap bahasa Arab dan bahasa inggris. Namun dengan tekadnya, akhirnya beliau memutuskan untuk tetap berangkat dan berusaha mencari kelompok Mujahidin dengan memanfaatkan google translate untuk berinteraksi dengan mereka.

Ketika berada di Suriah, Fujimoto merasa ini benar-benar pengalaman yang memacu Adrenalin. Bagaimana tidak? Ketika sedang mengambil gambar seorang Mujahidin menggunakan senjata tempur sedang berhadapan dengan tentara Syi’ah lalu tiba-tiba ada peluru nyasar mengenai baju tentara yang dipakai.

“Aku tidak ragu dengan tindakan bahawa aku pergi ke Syria, jika mereka tahu aku disini, mereka pasti menganggap aku orang gila.”katanya saat berada di Aleppo

“Aku selalu pergi sendiri menyaksikan peperangan di dunia ini, kerana tidak ada pemandu yang mau menemaniku. Perang Syria mendorong adrenali bagiku, ini mengagumkan.” kata muallaf yang berusia 45 tahun ini.

Beliau sangat mengagumi para Mujahidin, pelajaran yang boleh beliau ambil dari mereka adalah keberanian saat berhadapan dengan musuhnya, hanya mereka orang yang tidak takut mati di dunia ini.

“ini berbahaya menjadi seorang jurnalis dan menjadi seorang pelancong di Syria.setiap aku berjalan sepanjang 200 meter, setiap itu pula aku mendengar bunyi peluru dan mortar.” Tambahnya ketika sedang mengambil gambar.

Fujimoto bertemu banyak kelompok Mujahidin, kebanyakan mereka mempunyai bendera yang sama tetapi berbeza komandan. Mereka tersebar di seluruh kota di Syria, terutama di Aleppo.





“Aku berjuang bersama para pejuang Syria, ini kembanggaan bagiku dan aku sangat menikmatinya. Namun sering aku panik, setiap kali mereka menyuruhku lari,lari,lari, awas ada penembak tepat. Walaupun keadaan darurat seperti itu aku puas dan hatiku damai bersama mereka” kata Fujimoto

“Aku ke Suriah dengan wangku sendiri, sekitar $ 2500 dari jepun, aku menginap di salah satu rumah warga di Aleppo, mereka memberikan aku akses internet, sehingga aku dapat menyimpan gambar-gambar di facebook.”

TAOTAUAJER : Fujimoto aktif menyebarkan gambar-gambar Jihad Syria, permintaan rakan dan followernya semakin hari semakin banyak, warga jepun banyak yang simpati dan menjadikan beliau inspirasi bagi Muslim Jepun. Ya allah ya tuhan kami , Engkau amankanlah saudara kami di syria , mesir dan palestine . Sesungguhnya Engkau maha agung lagi maha kuasa. - Koleksi Konflik Syria